Dantan webshop antieke tegels blauw

Geschiedenis van Nederlandse tegels

Nederlandse tegels

Nederlandse tegels zijn wereldwijd bekend om hun prachtige ontwerpen en vakmanschap. Deze tegels hebben een rijke geschiedenis die teruggaat tot de zestiende eeuw. In dit artikel duiken we in de oorsprong en ontwikkeling van Nederlandse tegels, bespreken we de verschillende decoratieve stijlen die door de eeuwen heen zijn ontstaan en bieden we een overzicht van de belangrijkste periodes en technieken. Dit artikel is bedoeld als een uitgebreide bron voor liefhebbers van antieke tegels, kunsthistorici en interieurontwerpers.

Oorsprong en Vroege Geschiedenis

De productie van keramische tegels in Nederland begon rond het midden van de zestiende eeuw. Deze initiële fase werd sterk beïnvloed door de import van Spaanse en Italiaanse majolica tegels, die werden geïntroduceerd door reizende kooplieden en ambachtslieden. De eerste Nederlandse tegels, vaak geproduceerd in steden zoals Utrecht en Haarlem, waren eenvoudige majolica tegels met levendige kleuren en glazuur op basis van tin. Deze tegels, gedecoreerd met geometrische en bloemmotieven, waren voornamelijk te vinden in kerken en de huizen van de welgestelden (Van Dam, 1991).

Soorten Tegeldecoraties

Majolica Tegels

De eerste Nederlandse majolica tegels waren vrij eenvoudig en functioneel, maar al snel evolueerden ze naar meer decoratieve stukken. Het tin-glazuur zorgde voor een helder witte achtergrond waarop kleurrijke motieven konden worden aangebracht. Veel voorkomende decoraties waren bloemen, vogels, en abstracte patronen. Deze tegels werden vaak gebruikt in keukens en rond open haarden vanwege hun hygiënische en brandwerende eigenschappen (Van Dam, 1991).  

Tegelvanger rattenvanger

 Delfts Blauw

Rond de zeventiende eeuw ontstond de iconische stijl van Delfts blauw. Deze stijl was sterk geïnspireerd door Chinees porselein dat door de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) naar Nederland werd gebracht. Delfts blauwe tegels werden voornamelijk in Delft geproduceerd, maar ook andere steden zoals Rotterdam en Amsterdam begonnen deze stijl over te nemen. De tegels kenmerken zich door hun blauwe decoraties op een witte achtergrond, met ontwerpen die variëren van landschapsscènes en Bijbelse taferelen tot maritieme en bloemmotieven (Rijksmuseum, n.d.).

De productie van Delfts blauw was een uitgebreid proces. Eerst werd de klei gevormd en gebakken tot een biscuit. Vervolgens werd het biscuit geglazuurd en beschilderd met een kobaltoxide pigment, dat tijdens het bakken in een blauw tint veranderde. Deze techniek vereiste een grote mate van vakmanschap en precisie, waardoor elke tegel een uniek kunstwerk werd.

Bijbelse Tegels

Bijbelse tegels, een belangrijk onderdeel van de Nederlandse tegelproductie in de zeventiende en achttiende eeuw, vertoonden scènes uit de Bijbel. Deze tegels werden vaak gebruikt in groepen om verhalen te vertellen en religieuze lessen over te brengen. Ze waren populair in zowel huishoudens als kerken. De bijbelse taferelen waren vaak omgeven door een eenvoudige, maar elegante, omlijsting met rozetten of andere motieven (Klein, 2001).

De onderwerpen op deze tegels waren zeer gevarieerd en omvatten zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Populaire voorstellingen waren bijvoorbeeld Adam en Eva, de Ark van Noach, en de Kruisiging van Christus. De tegels dienden niet alleen een decoratief doel, maar fungeerden ook als een vorm van educatie en herinnering aan de Bijbelse verhalen.

Antieke Delftsblauwe tegelbijbel - MAT 2:8

Tegeltableaus

In de achttiende eeuw werden grote tegeltableaus populair. Deze bestonden uit meerdere tegels die samen een groter beeld vormden. Deze tableaus vertoonden vaak uitgebreide landschapsscènes, jachttaferelen of historische gebeurtenissen en waren een teken van rijkdom en status. Ze werden vaak geïnstalleerd in herenhuizen, openbare gebouwen en kerken (Van Dam, 1991).

De productie van tegeltableaus vereiste een hoog niveau van vakmanschap en planning. De individuele tegels moesten perfect op elkaar aansluiten om een naadloos geheel te vormen. Deze tableaus waren niet alleen een demonstratie van artistiek talent, maar ook van technische vaardigheid in het werken met keramiek en glazuur.

Ontwikkeling door de Jaren Heen

Zestiende Eeuw

De productie van tegels in Nederland begon rond het midden van de zestiende eeuw, met de introductie van majolica tegels. Deze tegels waren vaak klein en vierkant, met eenvoudige decoraties en een glanzende, kleurrijke afwerking. De technieken en stijlen waren aanvankelijk geïmporteerd uit Spanje en Italië, maar al snel ontwikkelden Nederlandse ambachtslieden hun eigen unieke benadering van tegeldecoratie (Van Dam, 1991).

Zeventiende Eeuw

In de zeventiende eeuw bereikte de Nederlandse tegelproductie een hoogtepunt met de ontwikkeling van Delfts blauw. De productie was geconcentreerd in Delft, maar ook in andere steden zoals Rotterdam en Amsterdam werden tegels geproduceerd. Tegels uit deze periode zijn bekend om hun fijn gedetailleerde en artistieke ontwerpen. De populariteit van Delfts blauw leidde tot een bloeiende exporthandel, waarbij Nederlandse tegels werden geëxporteerd naar landen over de hele wereld (Rijksmuseum, n.d.).

Achttiende Eeuw

De achttiende eeuw zag de opkomst van grote tegeltableaus en meer gevarieerde decoratieve stijlen. Tegelmakers experimenteerden met verschillende kleuren en technieken, zoals de introductie van mangaan- en paarsgekleurde tegels. De vraag naar tegels nam toe en de productie verspreidde zich over heel Nederland. In deze periode begon men ook met het maken van meer gespecialiseerde tegels, zoals die voor badkamers en keukens, waar hygiëne steeds belangrijker werd (Klein, 2001).

Negentiende Eeuw en Later

In de negentiende eeuw verminderde de populariteit van handgeschilderde tegels door de opkomst van industriële productie en massaproductie. Desondanks bleven sommige fabrikanten vasthouden aan traditionele methoden en bleven tegels een belangrijk decoratief element in Nederlandse interieurs. Tegenwoordig worden antieke Nederlandse tegels gewaardeerd als verzamelobjecten en als historische kunstwerken. Moderne herinterpretaties van deze traditionele stijlen blijven populair in hedendaags design en architectuur (Van Dam, 1991).

Makkum tegel reprodcutie

Technieken en Materialen

Glazuurtechnieken

Het glazuren van tegels was een essentiële stap in het productieproces. Er werden verschillende technieken gebruikt, afhankelijk van het gewenste effect en de beschikbare materialen. Tin-glazuur, bijvoorbeeld, werd gebruikt om een heldere witte achtergrond te creëren waarop kleurrijke decoraties konden worden aangebracht. Deze techniek werd vooral toegepast bij majolica en Delfts blauw tegels (Van Dam, 1991).

Kleurstoffen en Pigmenten

De kleuren op Nederlandse tegels werden bereikt door het gebruik van verschillende natuurlijke pigmenten. Kobaltoxide werd gebruikt voor blauwe tinten, mangaanoxide voor paarse en bruine tinten, en koperoxide voor groene tinten. Deze pigmenten werden gemengd met glazuur en op de ongeglazuurde tegels geschilderd voordat ze in de oven werden gebakken (Rijksmuseum, n.d.).

Productieprocessen

Het productieproces van tegels begon met het vormen van de klei in de gewenste vorm. Na het drogen werden de tegels gebakken om een harde, duurzame basis te creëren. Vervolgens werden ze geglazuurd en gedecoreerd voordat ze opnieuw werden gebakken. Dit proces kon meerdere keren worden herhaald om complexe en kleurrijke ontwerpen te bereiken (Van Dam, 1991).

Hedendaagse Relevantie en Toepassing

Restauratie en Hergebruik

Antieke Nederlandse tegels worden vaak gebruikt in restauratieprojecten om historische gebouwen en interieurs in hun oorspronkelijke staat te herstellen. Deze tegels zijn ook populair bij verzamelaars en worden vaak hergebruikt in moderne ontwerpen om een vleugje geschiedenis en authenticiteit toe te voegen (Klein, 2001).

Moderne Interpretaties

Veel hedendaagse kunstenaars en ontwerpers laten zich inspireren door traditionele Nederlandse tegelstijlen. Ze combineren oude technieken met moderne materialen en ontwerpen om unieke en eigentijdse kunstwerken te creëren. Deze moderne interpretaties zorgen ervoor dat de rijke traditie van Nederlandse tegels blijft voortleven en evolueren (Van Dam, 1991).

Conclusie

Nederlandse tegels hebben een rijke en gevarieerde geschiedenis die de culturele en artistieke ontwikkeling van Nederland weerspiegelt. Van de vroege majolica tegels tot de iconische Delfts blauwe ontwerpen en de indrukwekkende achttiende-eeuwse tegeltableaus, deze tegels blijven een belangrijk onderdeel van het Nederlandse erfgoed. Door hun prachtige ontwerpen en vakmanschap blijven Nederlandse tegels geliefd bij verzamelaars en kunstliefhebbers over de hele wereld.

Voor meer informatie over Nederlandse tegels en om authentieke antieke tegels te bekijken, bezoek de collecties van het Rijksmuseum en het Nederlands Tegelmuseum.

 

Bronnen:

Klein, T. (2001). Bijbelse tegels: Verhalen van het Oude en Nieuwe Testament. Zutphen: Walburg Pers.

Rijksmuseum. (n.d.). Delfts blauw: Geschiedenis en techniek. Geraadpleegd van https://www.rijksmuseum.nl

Van Dam, J. D. (1991). Dutch tiles: With seventy illustrations. New York: Rizzoli.

Terug naar blog